Doom

Megosztom a Facebook-on! Megosztom a Twitter-en! Hozzáadom a Google könyvjelzőimhez! Könyvjelző és megosztás

Platform: PC 

Az id Software már a hőskor óta meghatározó fejlesztője a játékvilágnak. Valahányszor alkotnak, a közönség csak figyel, és, ha minden jól megy, nagy részük ámul is. Ugyan manapság már elég megosztott a közönség véleménye John Carmack-ról és csapatáról (a Doom 3 ugyebár egyeseknek a Menny, másoknak pedig maga a Pokol), de a '90-es évek elején mindenki őket istenítette. Jogosan, hiszen lényegében az FPS műfajt, mint olyat, ők hozták be a köztudatba. Ugyan már a Wolfenstein 3D nevű "remake"-ük (1991) is hasonló perspektívát alkalmazott, de igazából az 1993-as Doom-mal robbant be az első személyű lövöldözés a játékok közé. (Amit mi sem jelez jobban, minthogy a Doom után a hasonló perspektívájú játékokat "Doom-klón"-nak hívták egy ideig, amíg ki nem alakult az FPS gyűjtőfogalom.)

Ugyebár akkoriban sztori nem nagyon volt a játékokhoz (ez a Half Life-fal lett elterjedt), így itt se számítsunk néhány szöveges tájékoztatásnál többre. De nagyjából a következő a háttér: a jövőben járunk (a Doom 3 után kijelenthetjü utólag: a XXII. században), mikor az emberiség már kolonizálta a Marsot. Itt többféle kutatás is folyik a Union Aerospace Corporation (UAC) jóvoltából, melyek nem mindegyike legális. Ilyen a portálokkal foglalkozó részleg is: a Phobos és a Deimos holdak (a Mars holdjai) között próbálnak meg teleportálni, kisebb-nagyobb sikerrel. Egy elég biztosnak ígérkező kísérlet eredményeként azonban tragédia történik: egy átjáró ugyan megnyílik, de nem éppen e Világról. Később mint kiderül: a Pokolba nyílt az a bizonyos átjáró, melynek eredményeképp a bázist szörnyek, démonok özönlik el, zombivá változtatva a bázisokon dolgozókat. Mi egy "marine" szerepében vagyunk, akinek az a dolga,  hogy felprédálja a pokoli erőket, és bezárja a portal-t. Aki játszott a Doom 3-mal, az gyakorlatilag ennek a "kibontását" láthatta.

A játék egyszerűen nagyszerű: nem kell mást csinálni, csak azt, amit egy régi platformjátékban. Feladatunk nagyrészt kimerül abban, hogy megkeressük a "kijáratot". Azonban ez, rá fogunk döbbenni, nem is olyan egyszerű! A kulcsok általában el vannak dugva, néha rejtett ajtók mögé, illetve ha megszerezzük, olykor aktiválódnak "átjárók", melynek keretében szörnyek teleportálódnak körénk. S a hangsúly is főleg ezen lesz: a szörnyek likvidálásán. A legváltozatosabb, legötletesebb példányok jönnek majd velünk szemben, mely 1993-ban nem véletlenül okozott sokaknak áll-sérülést. Van itt tüzes labdát dobáló imp, vagy egyszerű puskás katona, de fellelhetünk különféle démonokat is (pl.: Cacodemon, mely az imp-hez hasonló tűzlabdát lő ki). Említést érdemel még a Baron of Hell, ami e részben még kicsit röhejes (leginkább egy faunra hasonlít, aki sokat ivott, és bevörösödött), de annál nagyobbat üt, ráadásul plazmát is dobál. Főellenségünk egy Spider Mastermind lesz, mely egy pókszerű, hatalmas lény, s golyószóróval fogja megkeseríteni életünket.
Összességében elmondható, hogy ellenségeink nem különösebben okosak, de ez 1993-ban még abszolút nem volt felróható. Nagy számban jönnek, azonnal tüzelnek, és némelyik piszkos nagyot tud sebezni. Érdekes és mai napig követett dolog, hogy ha egy szörny egy másikat eltalál, akkor egymással is konfliktusba kerülnek. Így taktikázásra ad lehetőséget, hogy mondjuk két ellen közé állunk, s gyorsan kitérünk a lövedéke elől, így simán összeugraszthatjuk őket. Nekünk pedig nem marad más dolgunk, mint lelőni az életben maradtat. (Megjegyzés: ez ma számos játékban megtalálható feature, hogy csak nagy címeket említsek: Painkiller, Star Wars: Jedi Knight: Jedi Academy.)

Persze a "Doom-klónok" legfőbb ismérve a fegyver, amivel a felsorolt dögöket likvidáljuk. E részben 7+1 található meg (azért a +1, mert az az öklünk, mely távolra nem hat, de nem szabad alábecsülni sem, mert egy "berserk" csomaggal halálos fegyverré változathatjuk azt is). Röviden pár darabról:
  • Láncfűrész: Öklünkhöz hasonlóan nem hat távolra, azonban sokkal erősebb, s ha valakinek nekimegyünk vele, azt erősen "magunkhoz szegezzük". Folyamatos sebzést biztosít, közelről. Használni úgy érdmes, hogy közelsprintelünk az ellenhez (ami lehetőleg nem Cyberdemon, de a merészek azt is megpróbálhatják), és "tűz". Hátránya az, hogy távolra nem hat, esetleg pszichológiai hadviselésként alkalmazható.
  • Pisztoly: Alapfegyverünk, mindig lesz nálunk egy. Nem sebez nagyot, de gyors. Viszont érdemes ugyanolyan gyorsan leváltani, főleg nagyobb nehézségi szinten. "Társa" a Chaingun, vagyis a golyószóró, ami annyit jelent, hogy egy a töltényforrásuk, ezért érdemes figyelni, mennyit fogyasztunk.
  • Sörétes puska: Ez mára minden FPS-ben alap, akkor még egészen új volt, hiszen még a Wolfenstein-ben sem láthattunk ilyet. Közelről nagyot rúg, s gyengébbek ellen távolról sem kutya, de mindig érdemesebb gyorsan az ellenfélhez szaladni. Másik hátránya, hogy elég gyorsan kifogy.
  • Golyószóró: Az aktuális "nagypapa". A Wolfenstein-ben ez főfegyver volt, itt "megbújik", de azért hozza formáját: gyorsan, sok ellenfél likvidálására alkalmas. Viszont ugyanolyan gyorsan ki is fogy, érdemes takarékoskodni, főleg, hogy a pisztoly töltényét használja (így két fegyverből is kifogy a lőszer, ha ebből kifogy.)
  • Rakétavető: A későbbi Quake meccsek egyik meghatározó eleme, itt még elég halálos ránk is. Nagyon erős, akár egy Cacodemon-t is el lehet vele intézni semmi perc alatt, de nagyon vigyázni kell, mert bizonyos távolságon belül minket is sebez.
  • Plazmafegyver: A "kicsike" a UAC egyik legújabb fejlesztése. Nagy előnye, hogy más "plazma" eredető anyagot, rakétát képes semlegesíteni, elégetni. Ráadásul gyors is, nagyot sebez. Viszont gyorsan kifogy ez is, sajnos.
  • BFG 9000: A híres "Big F*cking Gun" ("Bazi Nagy Csúzli", ha nagyon magyarítani akarjuk), mely szintén legendává vált az id által. A fegyver már csak azért is legendás, mert az 1993-as csúcskonfigurációkat is simán kiakasztotta a hatalmas effekttel (ami egy nagy, zöld "szmötyi"). Elég sokára szerezzük meg, s rettentesen gyorsan kifoggy belőle a muníció, ezért is megéri a keményebb ellenfelekre tartogatni. Hatása viszont elsöprő: aki a közelében van, azt felperzseli azonnal. Nagy előnye, hogy itt ránk még nem hat (a Doom 3-ban már igen).
A fegyvereken kívül különböző power up-ok is elérhetők lesznek, melyek vagy időleges, vagy maradandó bónuszokat adnak. Ilyen pl. a Soul Sphere, mely 200%-ra növeli az életünket, vagy a Berserk pack, mely egy időre brutálisan nagy sebzést ad, akár az öklünkhöz is. Illetve megemlítendő még a "backpack", melyet felvéve megnöveli a felvehető muníciómennyiséget.

Hangok terén is sokan elégedettek voltak vele anno: a fegyverek dörrenésétől sok játék tanulhatna (egyesek szerint a Doom 3 is), a zene jól eltalált és a stílushoz igazodik, s a ma már kissé nevettető hörgések akkoriban azért elég félelmetesnek hatottak.

Minthogy a Doom inkább a hőskorhoz tartozik, így magán viseli az akkori játékok "játéktermi-jellegét": a pályák végén értékelést kapunk (mennyi szörnyet öltünk le, hány titkos helyet találtunk meg), mely majd beszámít a "végső" értékelésbe is.

A játékban multi is található, maximum 4 játékossal, Deathmatch és Co-Operative módban, LAN-támogatással is, tehát már akkor is lehetett egymást irtani, igaz, elég kezdetleges, de mindenképp élvezetes módon.

Technikailag említést érdemel, hogy e játékban használhatjuk először a "sprint" funkciót, mellyel magasabb helyekre is feljuthatunk, szakadékok felett "suhanhatunk" át, illetve itt debütál normálisan (a Wolfenstein-ben is volt már, de ott elég kezdetlegesen jelent meg) a "strafe", vagyis az oldalazás, mely lehetővé teszi a kitérést a szörnyek elől.
Ide tartozik még a célzási rendszer is: ugyebár célkeresztünk nincs, de a program "autocélzást" alkalmaz, vagyis amerre nézünk, arra célzunk gyakorlatilag, s bármely ellent befog, ha az a centrumban van nagyjából. Így végre magaslatokra is lőhetünk már.



Megjegyzés: A Doom-hoz később kijött egy "Ultimate Doom" nevű "kiegészítő", mely a játékba egy negyedik epizódot is tett, azonban ezt az "add-on"-t később a játékkal együtt emlegették, s ma a Collector's Edition kiadásban már teljesen egybe van építve vele ez az 1995-ben kiadott "kiegészítő". Így sokszor hívják az első részt Ultimate Doom-nak.

Gépigény összevetés

Minimum konfiguráció

Processzor Memória Videokártya Szabad hely
       
1 magos
66 MHz
8 Mb 1 Mb 40 MB

A te konfigurációd

Processzor Memória Videokártya  
       
-
-
- --  

Regisztrált és bejelentkezett látogatóink számára a profiljukban megadott konfiguráció automatikusan összehasonlításra kerül a hivatalos gépigénnyel!

  A kategória legjobbjai a FIFA Hungary adatbázisából    
  « vissza a játékadatbázishoz  

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned. Ha még nincs azonosítód,
regisztrálj oldalunkon!



  Hozzászólások  

D-Mob

2009-07-12 20:31:41 []

De szerettem én ezt a játékot...

Adatlap

Doom

Akció >> FPS >>

megjelenés:

1993. december 10.

fejlesztő:

id Software

kiadó:

id Software/GT Interactive/Activision

Web
Kapcsolódó cheat:
Kapcsolódó videó: