INDULÁS
A játék indításakor ismét nagy örömmel töltött el,
hogy láthattam egy igényes intrót. Ezt az évközi BL játéknál már
tapasztalhattuk, és szerencsére az idei "főjáték" is kapott egy
tetszetős kis bevezetőt. A menüben az elején eredeti meccsfelvételeket
hallgathatunk, melyeket bevallom én nagyon imádok. A hideg futkos a
hátamon, ha egy nagy mérkőzés drámai pillanatának hangjai ütik meg a
fülem. Persze mindez élvezetesebb lenne, ha mondjuk Knézy Jenő egyik
emlékezetes alakítását hallhatnánk...
A MENÜ
Szerintem az egyik nagy negatívum a játékban,
hogy megint nem sikerült újítani a külsőn. Sem a menü rendszerében, sem
a desginilag nem nagyon történt változás. Természetesen sokan úgy
vannak ezzel, hogy kit érdekel a menü, a játék legyen élvezhető. Ennek
ellenére vannak olyanok, akiket könnyű megnyerni azzal, ha teljesen új
a hatás, ami éri őket a játék elindulásakor. Ugye aki a játék menedzser
módjával fog játszani az idejének nagy részét a menükben mászkálva
fogja eltölteni és érdemesebb lett volna egy jobban átlátható és
navigálható felületet kitalálni a készítőknek. Valahogy ez most nem
sikerült...
Verd meg a „Minden Idők Legjobbjai” válogatottat
Az első igazán nagy meglepetés a játékban akkor ér
minket, amikor a profil kiválasztása után egy kérdéssel nézünk
farkasszemet, mely arra kérdez rá. hogy vajon szeretnénk-e megmérkőzni
a „Minden Idők Legjobbjai” válogatottal. Örömmel vágtam neki a harcnak
a magyar válogatott színeiben, amely a következő felállásban szerepel a
játékban: Király Gábor (78) - Bodnár (59), Stark (64), Tóth (69!?!),
Juhász (59) - Rósa (51), Szélesi (64), Gera (77), Huszti (47!?!) -
Leandro (60), Torghelle (72). Miután mindenkit fellocsoltak a sokk
okozta eszméletvesztést követően, mely az értékek böngészését követte,
folytatnám. Nem akarom megsérteni egyik honi labdabűvészt sem, így nem
nevezem meg, hogy mire is céloztam az imént, de szerintem mindenki
rájön, ha figyelmesen átnézi mégegyszer a fenti felsorolást.
A válogatottunk cserepadja is elég erősre
sikerült, hiszen Babos (74), Gyepes (64), Lisztes (70), Dárdai (68) és
Szabics (78) is jó értékekkel rendelkezik. Arról már nem is beszélve,
hogy ez a keret korántsem fedi a valóságot. De térjünk vissza tehát a
heroikus küzdelemhez, melynek végeredményét inkább hagyjuk is. Legyen
annyi elég, hogy a világklasszisok csapatában olyan "valamikori"
sztárok szerepelnek, mint Ravelli, Beckenbauer, Boniek, Amancio, Hagi,
Zico, Cantona, Völler vagy éppen Sanchez. Érdekes, hogy Puskás vagy
Albert miért nem szerepel ebben a csapatban. Megpróbáltam rákérdezni a
játék gyártójánál, ahol azt az infót kaptam, hogy Puskás az első tervek
szerint szerepelt a játékban, de végül elhúzódott a vele kötendő
szerződés aláírása, így jogi akadályok miatt nem került bele a végső
verzióba.
A JÁTÉK SORÁN
A mérkőzés során nagyon szembeötlő, hogy a
játszhatóság sokat javult. Szerencsére a gameplayen sokat dolgoztak a
fejlesztők és el kell ismerni, hogy ezen a téren nagyon jó munkát
végeztek. A mozgások igen jól sikerültek, főleg a kapusok lettek
hihetetlen élethűek, de a mezőnyben is teljesen megújult a játék.
Mindez sokkal élvezhetőbbé teszi az egészet, ami viszont egy kis
negatívum, hogy ezekhez az új mozgásokhoz nem párosul ilyen mértékű
grafikai megjelenítés. A távoli grafika szinte semmit nem változott,
míg a közeli képeken is csak egy nagyon kicsi javulás látható a korábbi
részhez képes. Az arcok kritikán aluli kidolgozása és az elmosott
textúrák szinte már a sorozat negatív védjegyévé váltak. Lehet ezt
szeretni, lehet ezt útálni és lehet elviselni. A játék lényege
szerencsére nem a grafika, hanem a gameplay, így elmondható, hogy egy
kicsit a PES-es beütésű játékmenet igen használhatóra sikerült
(kétségtelen ugyanis, hogy a játékmenet 60%-a a konkurenstől lett
átemelve). A lövéseink például nem ragadnak oda a kapushoz, így nagyon
sokszor tudunk olyan élethű gólokat szerezni, amikor a hálóőr ugyan
beleér, de nem tudja hárítani a lövést. Ha pedig sikerül gólt
szereznünk láthatjuk, hogy végre valósan modellezett és animált hálókat
rezegtet meg a bőrlaszti. Nagyon látványos, hogy a játékos se mindig
tudja lekezelni a labdát (mely függ a labdakezelési értékeitől), így
elpattanhat, ha nem vigyázunk. Végre tehát nem hasonlítanak a játékosok
egy nagy mágneshez, amelyre, ha rápasszoljuk a labdát mindig át tudja
venni. Az átvezető animációk terén is újítottak, így péládul olyan
gólöröm is bekerült, amelynél a vezetést szerző csapat kapusának a
szemszögéből mutatja meg a gólt, illetve a kapus örömét a gól láttán
vagy éppen ha egyenlítünk a játékos a labdát kezébe fogva rohan a
kezdőkör felé a gyors fordítás reményében. Végre a csereanimációkat sem
hagyták ki és végre láthatjuk ha éppen a lecserélt játékos csuklójára
mutogatva dühöng, amiért edzője idő előtt lecserélte. Azt kell mondjam
a játék ezen a téren hozza a kötelezőt és a legjobbat.
SZABADRÚGÁSOK, PONTRÚGÁSOK
Az EA Sports a PES mintájára az összes pontrúgást
átalakította a játékban. Bevallom ezt a részt sokáig gyakoroltam a
practice módban, hogy rá tudjak jönni, hogyan is kell lőni a szabadot.
Nos ne várjon senki nyilat, kört vagy egyéb nyalánkságot, csupán
körülbelül beállíthatjuk, hogy a játékos merre álljon és a lövés erejét
szabhatjuk meg a lövés gomb nyomvatartásával és annak a megfelelő
időben történő elengedésével. A szabadrúgás lövés időzítés nehézsége
változik annak függvényében, hogy Ronaldinho vagy éppen Tóth András áll
a labda mögött. A PES mintájára hívhatunk akár egy második embert is
aki átlépi vagy esetleg legurítja nekünk a labdát, megzavarva ezzel az
ellenfelet. Igaz, ami igaz, nem lett egyszerűbb szabadrúgásból gólt
elérni, de ez nem ront a játék élvezhetőségén, mivel az életben sem
mindig oda megy a labda, mint ahova a játékos rúgni szeretné. Talán ezt
a rendszert elsőre mindenki gyűlölni fogja, de tapasztalni fogjátok,
hogy sokkal élethűbb szituációkat okozhat az új szabadrúgás a FIFA
06-ban. A többi pontrúgás is más lett így például a szögletet immár oda
rúgjuk ahová csak szeretnénk, akár az éppen előttünk posztoló társuknak
is, így megoldhatjuk "kicsiben".
MENEDZSER MÓD
A másik nagy pozitívum, hogy nagyon jól sikerült a
játékban a karrier mód átdolgozott és újragondolt változata, az
úgynevezett menedzser mód. A menedzser játékokat kedvelőknek biztosan
nagyon fog tetszeni ez a játékrész, amely alapvetően nem változott meg,
azaz ugyanúgy edzője lehetsz egy csapatnak, mint a FIFA 2005-ben.
Viszont rengeteg érdekes új dolog került bele. A szezon elején például
kiválaszthatjuk és aláírhatjuk a legideálisabb szponzori szerződést. Ez
azért jó, mert ezzel a csapat anyagi hátterét is mi irányíthatjuk.
Apropó anyagiak. Végre normális módon lehet játékost eladni illetve
venni. A normális alatt azt értem, hogy ha mondjuk én egy kis csapat
edzője vagyok és sikerült összeszednem Crespo vételárát, akkor sem
biztos, hogy hozzám igazol, mert előbb ajánlatot kell tennem, amin a
játékos illetve a játékos klubja elgondolkozik és válaszol. Figyelembe
véve a csapat presztiísét és jelenlegi helyét fognak dönteni. A
meccseken pedig kivédték a csalást, ugyanis nem választhatom az
ellenfelemet az oldalválasztáskor, így nem lövögethet senki öngólokat,
hogy nyerjen. Ha nem akarja valaki lejátszani az összes meccsét, akkor
az előző részben ismert módon lehet szimulálni őket. Ráadásul erre
olyan formában is lehetőség nyílik, hogy végignézzük a mérkőzést. Bár
szerintem ez meglehetősen unalmas megoldás, így ajánlom, hogy inkább
élvezzük ki a játékmenet adta gyönyöröket.
EGYÉB ÉSZREVÉTELEK
Miután a WBA szerződést kötött a T-mobile
mobiltársasággal, el is kezdődhetett az első idényem a FIFA 06-tal. Az
első meccsem nem volt túl könnyű, hiszen a BL győztes Liverpool
vendégeskedett Gerzsonéknál, ám Gera Zoli góljával 1-1-es döntetlent
tudtam játszani, ami egy jó szezonkezdet egy kiscsapatnál. Már az első
meccsemen feltűnt egy két apróbb újítás. A gombokat össze vissza
nyomogatva például egyszer meglepve tapasztaltam, hogy a játékosom az
egyik bedobást bedobta a 11-es pontig. Később rájöttem, hogy ez nem
véletlen volt, hanem lehet nagyot dobni a játékban, ha az emberünk
alkalmas rá. Hasznos tud lenni egy jól fejelő csapatnál.
Gondolom emlékszik mindenki arra, amikor a csapat
1-0-s hátrányban van, a játékosom pedig halál nyugodtan sétál a
labdáért egy szögletnél vagy egy bedobásnál. Most ezen is változtattak,
így végre ilyenkor úgy fel van pörögve az illető, hogy talán még a
szögletzászlót is kitépné szíve szerint.
MIÉRT NEM PASSZOLSZ ÖREG?
Ha egy csapattárs helyzetben van, de egy másik
lövésre szánja el magát, ahelyett, hogy passzolna, akkor nagy
meglepetésemre a károsult elkezd vitatkozni a lövővel, ami szintén
élethű tud lenni, főleg egy feszült szituációban. Nagyon jó...
Team Chemistry, avagy a csapat összhang
Ezzel még nincs vége az újdonságoknak, hiszen
idén először számít az is, hogy milyen hangulat uralkodik az öltözőben.
A tapasztalt menedzser játékokosok ismerik azt az érzést, amikor a
csapat jól szerepel, de mégsincs minden rendben, ami a jövőre nézve nem
jelent sok jót. Például két játékos nagyon utálja egymást, vagy valami
más gondjuk akad és nem tudnak a játékra koncentrálni. Nos ezt
próbálták részben beleültetni a menedzser módba a FIFA 06 fejlesztői.
Ha az anyagi háttér bizonytalan a csapat morálja nem veri a plafont
hiába a jó szereplés. A kispados játékosok pedig nem néznek jó szemmel
a helyükön kezdő társukra sem.
RETRO ÉRZÉS
Az idei játék összerakásakor a készítők egy másik
nagyszerű ötlettel is előáltak, ugyanis belekerült a játékba egy retro
rész, amely segítségével újra átélhetjük, hogy milyen volt játszani a
legelső FIFA bébivel, a 94-es verzióval. Akik sokat játszottak vele
anno azoknak igazi unikum lesz ez a kis extra. Egyébként az összes
eddigi FIFA részt megmustrálhatjuk, ugyanis mindegyikről bekerült egy
kisebb videó is, ami sokat segít abban az esetben, ha úgy gondoljuk,
hogy a grafikán semmit nem változtattak az évek során.
Írta és rendezte: Bubus
Közremüködött: Lejsy
Lektorálta: The Hedgehog