FIFA 2004

Megosztom a Facebook-on! Megosztom a Twitter-en! Hozzáadom a Google könyvjelzőimhez! Könyvjelző és megosztás

A FIFA Football 2004-et eddig nem látott reklámhadjárat előzte meg, mely kétség kívül annak volt betudható, hogy idén nem ez a játék lesz az egyetlen főbérlõ jelölt a PC-s foci játékok trónjára. A háttérben ugyanis a KONAMI cég dolgozott a PS2-s futball herceg, a Pro Evolution Soccer harmadik részének PC-s portján. Mi játékosok ennek csak örülhettünk.

És akkor eljõ az október. Az EA hivatalos fórumain a fejlesztõk nagy sajnálkozás közepette jelentették be a játék egyes részeinek elhagyását. Ilyen volt például a dinamikusan változó idõjárás és fizika. Igen! Közel volt a megjelenés és õk egy napot sem akartak késni.

És akkor eljõ a november. A FIFA Football 2004 megjelent, pontosan. Akkor amikorra azt az EA Sports megígérte. Mindenki fejetlenül szaladt haza a hóna alatt a dobozzal, melyrõl Ronaldinho, Henry és Del Piero mosolyog ránk (najó, nem mosolyognak :D). Néhány perc, óra játék után azonban azoknak akik már nem egy FIFA-val volt dolguk hiányérzetük támadt. Nem azért mert nem kaptak minõséget a pénzükért? Dehogy! Ellenkezõleg! A FIFA Football 2004 az egyik legjobb FIFA játék ami idáig megjelent. Csupán nem került bele néhány alapvetõ dolog, ami azért be kell vallani, illet volna! De ne szaladjunk elõre. Nézzük sorban a dolgokat.

Az intró a szokásos, melyet megszokhattunk. Se nem jobb, se nem rosszabb az elõzõ évinél. Kellene már egy olyan, mint anno a FIFA 99-é vagy a World Cup 98-é. Azok ütöttek. A zene viszont elsõ osztályú. Ehhez mindíg is értett a kanadai csapat. Tökéletesen a hangulathoz igazodó és megunhatatlan számokat hallhatunk. És nem öt vagy hat felvétel van, hanem 28 (!!!). A világ majd minden tájáról származó elõadóktól. A menübe lépve azt tapasztaltam, hogy a fejlesztõk megpróbáltak itt is változtatni a régi konstrukción (rengeteg kritikát kaptak az elõzõ részek puritán menüi) és egy dinamikusabb, egyszerû ám jobban átlátható felületet összehozni. Nos szebb nem lett és néhol még nehézkes is a kezelése. Nem tudom, hogy miért nem lehetne úgy megoldani, mint ahogyan a TCM-ben?

Játékmódok terén történtek változások. Továbbra is indíthatunk barátságos mérkõzést. Itt tetszõleges csapatot kiválasztva mérkõzhetünk meg a gép ellen. Van mibõl válogatni, hiszen 24 bajnokság, 466 csapatának több, mint 10000 játékosa került a játékba. Mondanom sem kell a 2004. október elejéig lezárult igazolásokig minden csapat a valós keretével szerepel. Így például Makalele már a Chelsea-ben nyomja stb. Mi nem jártunk túl jól. Igaz a válogatottunk ott van az International rész alatt, de a keret mit ne mondjak gyalázatos. Lendvai stabil kezdõ csatár, Sáfár pedig söprögetõként jeleskedik. Megmosolyogtató és egyben elszomorító! Nem szóltam a bajnokságokról. Van itt minden. Olasz, Spanyol, Angol szóval a szokásosak plusz kiegészülve a portugál és holland elsõ osztállyal, valamint számos alsóbb osztállyal. Idén ugyanis játszhatunk akár az angol Division 3 vagy az olasz Seria B résztvevõivel is, sõt bajnokság módban is választhatók ezek. Apropó bajnkság mód. Ezen a néven (vagyis League) hiába keresitek a játékban, hiszen idén ezt a lehetõséget a Career Mode hivatott helyettesíteni.

A Career Mode, vagyis Karrier Mód kétség kívül nagyszerû újítás. Az egész dolog úgy néz ki, hogy kiválasztunk mondjuk egy csapatot a spanyol másodosztályból (vagy akárhonnan) és azzal kell különbözõ, a gép által az idény elején kitûzött feladatokat teljesíteni. Például nyerjünk zsinórban x számú meccset vagy juttassuk a csapatot egyel feljebbi osztályba. Minden egyes feladat sikereses teljesítéséért presztizs pontokat kapunk az idény végén. A presztizs pontoknak nagy szerepük van. Kezdetben az alapértékbõl (1000) kell gazdálkodnunk. Minden egyes csapat vagy játékos edzés (mert ez is van) pontba kerül. Minden héten kioszthatjuk ezt az 1000 (késõbb majd több) pontot. Mi döntjük el mire. Igazolni például idény elején (nyáron) vagy a téli átigazolási idõszakban lehet. Egy igazolás presztizs pontba is kerül (a pénz mellett) ezzel elkerülve azt, hogy egy héten több játékost vegyünk. Például a Manchesterrel meg szeretnénk venni Figo-t, aki nincs szabadlistán ezért biztos, hogy eredeti ára felett kérnek érte a Realnál. Teszünk egy árajánlatot a klubnak és ha elfogadják máris mienk a portugál sztár. Az érte adott pénz levonódik a bankszámlánkról, valamint a meglévõ presztizs pontokból is lejön az amibe az igazolás ezen a héten került. Persze a presztizs pontok nem veszhetnek el, hiszen minden újabb hét elején ismét a teljes számból gazdálkodhatunk. Ja és ami a legtutibb, hogy a többi csapat is vesz és elad játékosokat függetlenül tõlünk. Az is megeshet, hogy elutasítják az ajánlatunkat, mondván a klubbunk nem elég jó egy ilyen sztár-játékos számára, hiába adunk érte akár magasabb árat is. Szóval tök élethû a Career Mode és a játék szavatosságát nagyon megdobja.

Aki viszont csak rövid kikapcsolódásra vágyik és mondjuk nyomna egy VB-t vagy egy BL-t az rögtön felejtse is el, ugyanis ezek totálisan hiányoznak a Tournament módból. Ott csupán a bajnokságok kupáit játszhatjuk le külön, aminek nem sok értelme van. Jobban örültem volna egy beépített Custom Cup-nak vagy valami hasonlónak, mint az elõzõ években így megoldották volna a problémát, de így hiába is a Career Mode ez valymi kevéske. Azonban végre ebben az évben visszahozták, amiért annyira sírtak a rajnogók. A tréning mód újra elérhetõ és tényleg nagy segítség mind az új játékosoknak, mind pedig azoknak akik az új irányítással akarnak ismerkedni. Itt gyakorolhatunk bármit. Szögleteket, szabadokat vagy akár edzõmérkõzést is játszhatunk. Erre van két remeken lemodellezett és tényleg életszagú edzõpálya, ahol a játékosok megkülönböztetõ trikókban szaladgálnak a gyepen. Impresszív!

Gyep! Na most már indítsunk egy játékot és nézzük magát a grafikát. Különösebben nincsenek a játéknak nagy igényei, de azért a zavartalan meccsekhez elkél egy izmosabb 1.5+ ghz-es proci és egy újabb videókártya (GeForce2 már szenved alatta a tapasztalataim szerint). A kivonuláskor nekem a játékosok arcai tûntek fel elsõre. Hihetetlenül valósághû néhány ismertebb játékos. Látszik, hogy ezen nagy hangsúly volt az EA-nál és sikerült is megközelíteni a valóságot. A mezek pontosak, bár nem tûnnek olyan tûélesnek és ezért messzirõl minden olyan elmosott rajtuk. A mozgások mint az lenni szokott folyamatos és semmi mû dolgot nem követnek el a virtuális focistáink. Néhány percnyi játék után én úgy vettem észre, hogy sok mindent azért nem újítottak grafikai szinten. A stadionok csak hajszálnyival szebbek (igaz ez épp elég :D), a közönség viszont rosszabb, ha mondhatom csúnya! Nem tudom miért kellett akkor már ezt lecserélni, de a mostani valami borzadály és még az animációjuk is 4-5 fázisnál többõl nem nagyon áll, így nem kelt valami élethû képet. Persze a meccs közben nem erre koncentrálunk és valljuk be, minket inkább az izgat, mi folyik a pályán!

Az irányítás kibõvült és a kritizált elemei, mint a fejelés ki lettek javítva. Ez a része a játéknak amibe nem lehet nagyon belekötni. A játékosok élethû mozgására már utaltam, de játék közben lehet csak észrevenni igazán, hogy mennyire finoman kapcsolódnak egymáshoz egyes fázisok. Mindennek megvan a maga üteme. Nem lehet csak úgy uk-mukk-fukk (ki tudja, hogy kell ezt írni? :D) tûzelni. Minden a labda és a játékos helyzetétõl függ. Idén a labda nélkül szaladgáló, vagyis a gép irányította játékosokon volt a hangsúly. Ezt tökéletesítették, hogy tényleg együtt éljenek a mi tevékenységünkkel. Helyezkednek, küzdenek a réseken átjutásért és együtt élnek a játékkal. Ebbe persze mi is beavatkozhatunk az úgy nevezett Off The Ball irányítás. Ezt a billentyûzeten az Y gomb megnyomása után érhetjük el, ha nálunk van a labda. Ekkor három másik csapattársunk feje felett 1-tõl 3-ig számozva ikonok jelennek meg, melyek között az Y ismételt megnyomásával válthatunk. Ezeket a játékosokat a SHIFT+nyilakkal irányíthatjuk, majd az A vagy W gombokkal indíthatjuk õket a labdával. Ezzel olyan helyzeteket kialakítva, melyeket eddíg más futball játékban nem láthattunk. Hihetetlen, hogy mennyi szituációban használható az Off The Ball. Akár beadásnál, akár kontrázásnál, bármikor. Részben újdonság még a menet közben változtatható taktika vagyis az IGM, ezzel gyorsan megváltoztathatjuk csapatunk támadási illetve védekezési stílusát. Hasznos. Szögleteknél például van egy olyan lehetõségünk, hogy elõre bekonfiguráljuk négy fajta felállási taktikát. Ezt a még a menüben a Set Pieces alatt tehetjük meg és érdemes, mert nagyon sok szolgálatot tud tenni ha komolyabb mérkõzéseket játszunk. Persze nem elég a megfelelõ taktika. Hiszen egy-egy szöglet vagy közvetett szabdrúgás esetén az ellenfél megpróbál megakadályozni bennünket abban, hogy értékesítsük a beadott labdát. Nekünk pedig meg kell próbálni egy testcsellel vagy bármi mással lerázni õt. És fodítva ha a gép jut büntetõhöz. Ötletesen oldották meg a fiúk az biztos, mégha elsõre bonyolultnak is hangzik. Lényegében nem tudok mást mondani, mint mind fizikai, mind mesterséges intelligencia terén jelesre vizsgázott nálam a FIFA 2004. Élethû, izgalmas és változatos.

Szólnék még a hangokról és a kommentárról. Utóbbi szinte semmit sem változott. Ismét John Motson és Ally McCoist nyomja a dumát és nem sokat bõvült a szókincsük. Kiváncsi vagyok, hogy mikor elégeli meg az EA, hogy évrõl-évre felróják nekik a kommentárok unalmasságát. Ha a fizikai megvalósításra azt mondtam, hogy szinte nem lehet belekötni, akkor a hangokra mondhatom, hogy egyáltalán nincs bennük hiba. A mérkõzések alatt a közönség mindíg az adott szituációhoz igazodik és több csapat szurkolói ugyanazokat a dalokat és buzdításokat kántálják, mint a való életben. Az futball atmoszférájának megteremtéséhez pedig ezek nagyban hozzájárulnak.

Összegzés képpen annyit tudnék mondani, hogy bár számomra csalódás a FIFA Football 2004, mégis a FIFA játékok három dobogósa között van. A játékra nagyon rányomta a bélyegét a kapkodás, hiszen az alap verzióban nem állíthatjuk a grafikai részletességet, nem konfigorálhatjuk át az irányítást, nem menthetünk replayeket és ami a legrosszabb nem játszhatunk LAN vagy Direkt IP-s multiplayer mérkõzéseket. Ezekre csak az 1.1-es hivatalos javítópatch telepítése után van lehetõségünk. Úgy vélem a fejlesztõk mindenképpen a Pro Evolution Soccer 3 megjelenése elõtt akartak kijönni a FIFA 2004-el bebiztosítva ezzel a pozíciójukat. De nem hiszem, hogy ha ráhúztak volna akár még egy hónapot, akkor senki sem figyel fel rá, mert hiszen a neve FIFA. És jöhet akármilyen trónkövetelõ, ezt a nevet nem lesz könnyû kitörölni a játékosok fejébõl.

  « vissza a tesztekhez  

Értékelés

Az értékeléshez be kell jelentkezned. Ha még nincs azonosítód, regisztrálj!

Adatlap

FIFA 2004

megjelenés:

2003. november 03.

fejlesztő:

EA Canada

kiadó:

EA SPORTS

Web Fórum Teszt
Magyarítás Galéria
A játékhoz több galéria is kapcsolódik,
kérlek, válassz az alábbiak közül!
Kapcsolódó cheat:
Kapcsolódó videó:

  tovább az adatlaphoz...

Értékelés



85
90
95
100
86

A 10 legfrissebb teszt

Támogassatok minket!

    

A hónap legnépszerűbb tesztjei

Közösségi média

@Fifahungary követése

Instagram

@Fifahungary követése

Kövess minket Twitteren is!

#FIFAHungaryVideo

Iratkozz fel YouTube csatornánkra!

Friss hírek