Fifa 12 Németh Márk tesztje

  • Tesztplatform:  PC
  • Írta:  Zenmaster
Megosztom a Facebook-on! Megosztom a Twitter-en! Hozzáadom a Google könyvjelzőimhez! Könyvjelző és megosztás

Tűkön ülve vártam szeptember 30-át. Ekkor jelent meg ugyanis a szóban forgó játék, amely szeretett sportjátékunk, a FIFA családjának legújabb jövevényeként tisztelhető. Tisztelhető is, mert azon a szép pénteki napon egy olyan játékot kaptunk kézbe, amely több helyen javítja a FIFA 11 hibáit, amiből – ne szépítsünk – rengeteg volt.
   A tavalyi játék PC-n teljesen új volt, hiszen egy – a korábbiakhoz képest – teljesen új motort kapott, ami meglehetősen idegen volt azoknak, akik addig csak a gépükön tolták a FIFA-t. Az új motor azzal is járt, hogy rengeteg játékmeneti  bug  bújt meg a játékban.  Az animációkat is sok helyütt elrontották. Eltelt egy év, és  ezeknek a  szörnyűségeknek nyoma sincs – itt a 12.
  Az  Electronic Artsnál  nagyon sokat dolgoztak az elmúlt egy évben, és meg is lett az eredménye: megújult gameplay; szebb, reálisabb grafika; izgalmas animációk; rendszerezettebb, átláthatóbb menü; szinte minden elemében javított és átalakított karriermód – és még sok más ami miatt az idei FIFA  jobb, mint a tavalyi.
   A tesztben próbálok kitérni minden fontos dologra, a legapróbb részletekig, tematikus bontásban, osztályzásokkal. Nem véletlen a játék FIFA 11-gyel és a legújabb PES-sel való gyakori (szinte minden témánál megtalálható) összehasonlítása, hiszen egy sportjáték talán legfőbb értékmérője, hogy mennyit fejlődött az előző évi játék óta, illetve hogy milyen a rivális játékhoz  képest. Afelől kétségünk se legyen, hogy mindkettő kérdésre ugyanaz a válasz: sokkal jobb.

Játékmenet


   Kezdjük talán a legfontosabbal; azzal, amitől a FIFA mindig FIFA volt – a kiváló játékmenettel. Idén is továbbfejlesztették, és szerencsére idén sem tudták elrontani.

   A legjobban a védekezés újult meg; lévén egy, az előzőektől alapjaiban eltérő rendszer került a játékba, a taktikus védekezés, ami nem arra alapoz, hogy lerohanjuk az ellenfelet, hanem lezárásokkal, a defenzív rendszer precíz megszervezésével szerezhetjük meg az ellenféltől a labdát. A fórumokon sokat szidták, nekik csak ennyit üzenek: tanulják meg. Sokkal valósághűbb, következtetésképpen sokkal nehezebb is. Könnyebb viszont blokkolni, és a testkontaktokra építeni. A becsúszások pontosabbak lettek, a védők alkalmazkodnak a támadó játékos helyzetéhez, arra hangolják mozgásukat, így kevésbé kockázatos ez a manőver.  Egyes játékosok karaktereket kaptak, ami nagy szerepet játszik egyebek között a test a test elleni küzdelmekben is. Messi például rendelkezik (egyéb képességein kívül) a „zsonglőr”, és a „gyorshajtó” tulajdonsággokkal is, míg például Ricardo Carvalho „leszerelő”. Az, hogy párharcukból melyikük kerül ki győztesen, az őket irányítók képességeitől (is) függ.

   No meg az új fizikai motortól, a Player Impact Engine-tól. Ez a rendszer – az előző játékokban tapasztaltakkal ellentétben, amely letárolt animációkból rakott össze adott esetben egy esést – valós időben; a lendület, a gyorsaság, a fizikai paraméterek (magasság, súly, erő), a pillanatnyi helyzet figyelembevételével  számolja ki a mozgások irányát, szögét, erejét. Pont, mint a valóságban, mondhatnánk, de a helyzet korántsem ilyen egyszerű: az új rendszer – mint oly sokszor – most sem tökéletes, néha irreálisan nagy eséseket produkál. Az Electronic Arts az ilyen hibákat általában a következő játékban már javítani szokta (kedves David Rutter, ez célzás volt). 

    A Precíziós Labdavezetés nagy ötlet, tovább fokozza a játék realitását. Ez a lehetőség egy effektívebb módja a labdafedezésnek, amit a 11-ben többnyire arra használt a jónép, hogy időt nyerjen magának, míg dönt, hova passzol – általában kevés sikerrel. Nem is volt túl realisztikus, jött hát helyette ez a módszer, amivel valóban időt, és némi helyet is nyerhetünk, ha okosan használjuk.

   True Injuries. Kicsit meglepődtem, ugyan honnan tudja ez a gép, hogy ennek a szerencsétlennek könyökzúzódása van, de láttam benne logikát. A rendszer összefüggésben lehet a Player Impact Engine-nal. Ha más miatt nem, talán azért, mert legalább olyan jól sikerült, csak ezen már nem nagyon kell dolgozni.  Az külön tetszett, hogy komolyabb sérüléskor a bíró megállította a játékot, hogy cserélni lehessen a sérült játékost. Ezután labdaejtés következett, az ellenfél sportszerűen visszaadta a labdát – az frusztrált csupán, hogy az előbb a 16-os vonalánál megállított támadásomat a saját térfelemen kell folytatnom…  

   A FIFA 11-ben tapasztalt irreális jelenségeket kijavították, a kiugratások pontosabbak, és már nem jön be mindig a nyesett indítás módszer, amellyel olyan sok gólt lehetett lőni. Nekem még mindig hiányoznak a játékmenetből olyan elemek, mint például a labda futva fedezése, mikor az alap-, vagy oldalvonal felé gurul. Nem valósítható meg a valóságban gyakran látott kisszöglet-kombináció, mikor a szögletrúgó lepasszolja a labdát, majd feljebb fut, és visszakapja, mert a FIFA 12-ben kisszögletnél a szögletrúgó, miután lepasszolva a labdát, mintegy elkotródik az útból, lehúzódik az alapvonal mellé (les miatt természetesen nem lehet visszaadni neki). Ugye, nem gyakran látunk ilyet például Premier League meccseken? Ha valaki rászánja magát, a „Pontrúgás létrehozása” mód alatt megcsinálhatja ugyan a kombinációt, de ezt a játéknak alapból így kéne tartalmaznia.

    Nyilván nem irányíthatunk egyszerre minden játékost – idén bátran bízhatunk a CPU által mozgatott játékosainkban, mert sokkal jobban helyezkednek. Ha éppen nem nagyon tudunk hova passzolni, közelebb futnak, és szöktetéses helyzeteknél is effektívebb a mozgásuk.

    Említésre méltó még a CPU által irányított csapat viselkedése. A Pro Player Intelligence jól működik, a játékosok jobb döntéseket hoznak. Vannak még zavaró jelenségek: miután a számítógép a büntetőterületen belül szerelte az ellenfél játékosát, rögtön kivágja a labdát, holott egyszerűen lepasszolhatná a csapattársának. Kellemes meglepetés viszont, hogy már amatőr szinten is cselez a CPU – inkább kevesebb, mint több sikerrel, de legalább cselez, magasabb nehézségi fokozatokon pedig már egész precízen trükközik.  A kapusok ezentúl lábbal is védnek, ami a 11-ből nagyon hiányzott, ott gyakorlatilag a büntetőterületen belül bárhonnan bátran el lehetett lőni a labdát, garantáltan gól lett belőle; a kapusok a rövid oldalra érkező, lapos lövésekkel nem tudtak mit kezdeni. A ziccereket is nehezebb belőni, mióta a kapusok a lábukat is aktívan használják védéskor. A szélen is nehezebb már úgy megfutni, hogy tisztán be lehessen adni a labdát, a CPU jól zárja a területet. Ezt azzal kompenzálták, hogy könnyebb fejelni, természetesen a középen lévő játékos fizikai paraméteritől függően.

   A büntetők lövésének módján változtattak, az új rendszerrel nehezebb pontosan célozni, viszont ha „túl nagyot” vetődik a kapus, akkor pontatlanabb lövéssel is gólt lehet szerezni. Ez jobban modellezi a valóságot. A CPU valószínűtlen arányban rúgja középre a tizenegyest.

   A bírók ítéleteivel határozottan elégedetlen vagyok, és szerintem nem vagyok egyedül vele. A spori gyakorlatilag bármilyen – a tizenhatoson belül történő – komolyabb  testkontakttal egybekötött akciót befúj tizenegyesnek. Bár sokan nem vették észre, visszakerült a kezezés is a játékba. Az alapértelmezett beállításokban ki van kapcsolva, de be lehet állítani úgy hogy egész pályán, és úgy is, hogy csak büntetőterületen kívül fújják le a játékvezetők a kezezést.
   Összességében nagyon jó lett idén a játékmenet, természetes a PES ilyen téren sehol sincs szeretett játékunkhoz képest.                                                                                                                                                    (Egy rövid sztori: az egyik FIFA 12 trailerben minden fontos gameplay-elemet részleteztek, a Taktikus Védekezéstől kezdve a Player Impact Engine-ig.  A YouTube-on a videó alatt valaki csak ennyit írt: „It’s all nothing. In PES, now you can run DIAGONALLY! :D ”. Nem kevés pozitív szavazatot kapott…).      
      
Nézzük tehát az osztályzatokat: 
(Megjegyzés: a játékmenet új elemeit márkanévként kezelem, hiszen ezek az Electronic Arts saját szellemi termékei; ezért írom őket nagy kezdőbetűvel.)

Taktikus Védezés: 8/10 
Zötyög picit, nem tökéletes, a támadó még előnyben van a védekezőhöz képest. Van mit javítani rajta, de elsőnek nem rossz.

Player Impact Engine: 7/10  
                                         
Sokat dolgoztak rajta, nem is lett rossz, de még nem elég realisztikus. Ez egy nagyon nagy munka, hiszen mindent teljesen valósághűen kell szimulálni, ezernyi paraméterből kell kiszámolni a végeredményt. Nem is vártam tőle többet, de jövőre azért javíthatna két osztályzatot.

Precíziós Labdavezetés: 9/10 
                                             
Szinte tökéletes, nincs is sok hozzáfűznivalóm, talán egy picit gyorsabbá, lendületesebbé lehetne tenni.

Valós  Sérülések: 10/10                                                                                                                                    
Mesteri pontossággal és precízséggel alkották meg ezt a részt, a már említett labdaejtéses animáció pedig zseniális!  Jár a tíz pont.   

FIFA 11 játékmeneti hibáinak javítása: 9/10                              
Sejteni lehetett, hogy maradnak még kisebb hibák, de képtelenség minden kis malőrt észrevenni és kijavítani.
  
Játékmenet átlagosztályzat: 8,6/10                                                               
Idén sem kellett csalódnunk!       

Grafika, animációk


Ezen a téren is sokat fejlődött a FIFA, nem olyan látványosan, mint játékmenet-ügyileg, de ne legyünk elégedetlenek.  
 
   Kezdjünk rögtön a grafikával. Különösen az arcok lettek szebbek, élethűbbek. A játékosok nyaktetoválásait is megrajzolták – a kezen ez még sajnos kimaradt, pedig megnéztem volna így Raul Meirelest.  Saját tapasztalatom szerint, ha alacsony felbontással, közepes rendelési minőséggel, viszont magas élsimítási prioritással nyitjuk meg a játékot, egy átlagos videókártyával is ki lehet pofozni belőle nagyon jó grafikát –szaggatásmentesen.  A stadionok megvilágítottságát, a kép fehéregyensúlyát javították.

   Sokan panaszkodtak a fórumokon, hogy laggol a játék. Ők valószínűleg a legmagasabb felbontással, rendelési minőséggel, élsimítással próbálkoztak. A grafika zseniális. Talán nem nagy csúsztatás megkockáztatni, hogy ilyen téren már nincs jelentős előnye a PES-nek.
   Hajdú B. István oly sokszor elhangzott mondata analógiájával élnék most: eretnekség, ha azt mondom hogy a tavalyi intró unalmas volt, mint a dög? Persze Faragó Richárd megnyugtatta, hogy a második félidőre (amely esetünkben ugyebár a FIFA 12) majd összekapják magukat a fiúk – így lett.
   A FIFA 11-ben cserénél még meg lehetett (mit lehetett, muszáj volt) megcsodálni a stadionok panorámáját. Ezt a látványt szerencsére nem tukmálták ránk újra. A kupaátadás animációja hosszabb lett, tűzijáték, konfettik, és a megnyert kupa is feltűnik benne. Az intró idén változatos, sokszínű, és nem utolsósorban hosszú – nem kötelező végignézni, de azért némi esztétikai élvezetet így is nyújt.









Tavaly az óhatatlanul is bekövetkező unalomfaktort csak az csökkentette, hogy riválisok összecsapásánál a csapatkapitányok néztek szembe egymással a bevezető animáció elején. Ez nem sok, viszont – ismerjük be – kevés. Idén sokféle kameraállást váltogat a rendszer, néhol még a játékoskijárót is megmutatva (ahol fiktív stadionok esetében is fel-fel tűnik a hazai csapat címere, hoppá);  nem beszélve arról, hogy idén már majdnem minden liga saját – a meccseit közvetítő tévécsatornáéhoz hasonló – kijelzőt kapott, ami alatt statisztikák is megjelennek a labdabirtoklásról, lövésekről, és egyéb érdekes dolgokról. El vagyunk kényeztetve.

Grafika: 9/10                                                           
Tetszetős, de még van hova fejlődni. A következő években nem valószínű, hogy ezt komolyabban tudják fejleszteni, hosszútávon viszont biztos vagyok benne, hogy a kilencből tíz lesz.

Arcok: 9/10
                                                 
Ugyanezt tudom írni, a szemek például még nem tökéletesek.

Sportszerek (mezek, csukák, labdák, sportszárak, nadrágok): 10/10                       
Meghökkentő részletgazdagság, nagy  választék.

Stadionok: 9/10                                         
Végre rendesen megcsinálták mindegyik stadiont. Székek lehetnének szebbek, nagyobb felbontásúak, valamint nem ártana sokkal több (akár fiktív)  reklámtáblát kirakni a barátságos meccseken is.




Intró: 10/10 
                                                   
Öltözőfolyosó mélyéről fellépcsőző játékosok, válogatottaknál nemzeti himnuszok, kézfogás, csapatfotó, felállások felrajzolva. Mi kell még?
Akcióközi animációk: 10/10                                                 
Visszakerültek az akcióközi animációk, a lecserélendő játékosok és a gólszerzők mutatásán kívül, többek között a gólhelyzetben mentő védőt/kapust is mutatják, méghozzá nagyon jó animációk keretében.

Visszajátszások: 8/10                                                
Új kameraállások is bekerültek, azt viszont nem értem, büntetőknél miért nem játssza vissza a rendszer a szituációt. Volt néhány eset, ahol ez indokolt lett volna…

Grafika átlagosztályzat: 9,3/10                                                                                                            
Ne tévesszen meg senkit, hogy a grafika magasabb átlagosztályzatot kapott, mint a játékmenet, ezt talán az okozza, hogy – jellegéből adódóan – kevesebb hiba van benne. Majdnem akkora minőséget produkált idén a grafika, mint a játékmenet, de még több fejlődésre lenne szüksége. De ne legyünk telhetetlenek.

Testreszabhatóság


   Ebben a tekintetben újabb elemekkel, állítható paraméterekkel bővült a repertoár.                       Barátságos mérkőzések esetén például megválaszthatjuk a bíró személyét. A különböző bírók fantázianeveket, és karaktereket kaptak lapok osztogatásának gyakorisága (szigorú, átlagos, megengedő) és a szabálytalanságok megítélése (ugyanígy szigorú, átlagos, megengedő) függvényében. Majdnem minden nagyobb futballnemzet rendelkezik legalább egy – sokszor inkább több – bíróval. Összesen 53 (fiktív) bíró kapott helyet a játékban.

   A félidő hosszát, a nehézségi szintet, a stadiont, a napszakot, az időjárást, a labdát, a pályamintát, a játék sebességét – bizonyos keretek között – továbbra is állíthatjuk. Emellett idén már a pálya elhasználtsága, és a háló lazasága is megszabható.

   A készítők két új kameraállással is kedveskedtek: a tévéközvetítés – ami effektíve a távoli és az adáskép kameraállások jól sikerült átmenete – és a koop kameraállással. Ez utóbbi szokatlanul távolról mutatja a pályát, megnövelve ezáltal annak beláthatóságát, így azonban jóval nehezebb a zsúfolt szituációkból győztes félként kijönni. Az alábbi kép távoli kameraállással készült:



 A csapatkezelési lehetőségek nem változtak, nem mintha kellett volna változniuk: már a 11-ben is mindent a saját szájízünk szerint alakíthattunk. Megjelentek a gameplay sliderek: az EA által egyébiránt tökéletes élethűséggel beállított játékmenetbe nyúlhatunk bele egészen sok helyen. Aki meg akarja tudni, hogyan fut Ronaldo, mikor egy gepárd kergeti, bátran tolja fel a sprintelési sebesség és a gyorsulás csúszkáját 100-ig! Garantáltan nem fog csalódni.

Testreszabhatóság osztályzat: 9/10                                                 
A kisebb témaköröket egy osztályzással illetem. Beállítható elemek széles skálája jellemzi a FIFA 12-t, de nem hinném, hogy Rutterék kifogytak az ötletekből. Mert ezek az EA-s fiúk mindig kitalálnak valamit!

Tartalom

  
Nem kaptunk nagyobb változásokat, pedig azt hiszem, lett volna rá igény. Kezdjük talán a válogatottakkal, ebben nagyobb változás történt. Több licencelt nemzeti tizenegy  nem lett, de új válogatottak kerültek be (Chile, Kolumbia, Elefántcsontpart, Egyiptom, Peru bekerült; Csehország, Kína pedig kikerült). A squadra azzurát idén már nem licencelt csapatként találjuk a játékban.



Bajnokságok tekintetében elvettek, de sajnos nem adtak: kikerült a cseh és a török bajnokság (előbbit annyira nem, utóbbit inkább sajnálom). Nem tudom, hogy a török bundabotránynak mennyi köze van ehhez, mindenesetre legalább a Galatasarayt berakták az „Egyéb területek” szekcióba. A Serie A még mindig nem licencelt, a csapatok szerencsére igen; ellentétben a Serie B-vel, ahol a liga sem, és a Sampdorián kívül a csapatok sem licenceltek. A nagyobb ligák, mint a Premier League, az nPower ligák, a BBVA Liga, Adelante Liga, Bundesliga 1-2, Ligue 1-2, Eredivise, stb. természetesen még mindig teljesen licencszeltek.   A norvég, svéd, dán, dél-koreai, ír, ausztrál, lengyel bajnokságok nyilván üzleti okokból szerepelnek a játékban, mintsem azok színvonala miatt. Ha a ligák nívója lenne a döntő, badarság lenne a felsoroltakat berakni a teljes ukrán, görög, horvát, argentin, stb. ligák helyett, amelyek jóval magasabb színvonalat képviselnek, mint amelyek kizárólag üzleti okokból kerültek a játékba. Nem beszélve arról, hogy a Shaktar Donyeck legalább az „Egyéb területek”-hez való berakása  mellett financiális érvek is szólnak, lévén az ukrán csapat európai szinten is tekintélyes szurkolótáborral bír. 

   Szívesen látnám az egymilliós város stadionját is, a Donbass Arena-t a játékban, mondjuk a BC Place Stadium helyett, amelynek játékba való behelyezésekor a készítőket nyilván nem az vezérelte, hogy minél fontosabb stadionokat tegyenek a játékba. A vancouveri létesítmény  szép ugyan, de közel sem olyan fontos, mint a White Hart Lane, a Villa Park, a Ramon Sanchez Pizjuan, a San Paolo; amely stadionok kimaradtak a játékból. Bekerült viszont az Etihad Stadium – nagyon helyes, mert mondjon bárki bármit, a Manchester City lassan világszínvonalú klubbá fejlődik (fejlődött?), így stadionjának is helye van a játékban, csakúgy, mint az egész keret játékosai arcának tökéletes másolatának. A már említett BC Place Stadiumon kívül újoncnak számít a Brit Modern, mint fiktív stadion (szükség is volt rá), a Delle Alpit pedig kicserélték a Juventus Arena-ra. Nem értem, hogy az Allianz Arena-nál, az Emiratesnél, Wembleynél, illetve az Etihad Stadiumnál miért nem lehet borús-; a Santiago Bernabeu-nál alkonyati-; a Pratelstvi Arena-nál, a berlini Olympiastadium-nál, Amsterdam ArenA-nál, valamint az Olympik Stadiumnál esti időjárást beállítani. Kis problémáknak tűnnek; de gyakori játék esetén többször belebotlunk, hogy hoppá, itt például majdnem mindig borús időben játszanak meccset, mégsem lehet ezt beállítani. Nem értem az EA-t, ha már megvették a stadion licencét, akkor miért nem csinálják meg az összes időjárási formát és napszakot. Külön jogdíjat kell fizetni a Napnak, hogy a játékban is süssön? Nem hiszem.

   A fiktív stadionok elosztása viszont reálisabbra sikerült, most már nem minden négyszögletes, harmincezres stadiont az Ivy Lane helyettesít. Némi cinizmussal mondhatnánk persze, hogy most a Stade Municipal tölti be ugyanezt a szerepet, de ez – ismerjük el – erős csúsztatás.

   A legnagyobb ligák labdáit természetesen idén is ott találjuk a „labda” kiválasztható lehetőségei között (kivéve a Serie A hivatalos játékszerét, amelyet egy sima Nike Seitiro helyettesít).

Tartalom osztályzat: 8/10                                                 
A már említett okok miatt nem tudok tíz pontot adni, sajnos kilencet sem, elsősorban a kevés licencelt stadion, és az időjárás beállíthatóságának korlátozottsága miatt.

Offline játékmódok


   Tavaly a menedzsermód gyakorlatilag csak kisebb arculatváltáson esett át, de komolyabb reform akkor nem érte ezt a játékmódot. Idén a PC-s verzióban  ismét új stílus jellemzi  – pontosabban nem is annyira új, hiszen ez az elrendezés, élén a „News Headlines”-szal, ismerős lehet a FIFA 11 konzolos verziójából.  Szépen megcsinálták; nekünk, magyaroknak azonban van mibe belekötnünk – természetesen. Nem értem, ha ilyen jól kitalálták a karriermódot (igen, ez már találóbb elnevezés, amelybe belefoglaltatik a játékosként, vagy akár játékmenedzserként felépített pályafutások is), akkor azt az apró dolgot, amely annyira szúrja a szemünket, miért nem tudták egy egyszerű kódolással megoldani. Nagyon idegesítő egy oldalon tízszer „a(z)”-t látni a mondatok elején.

   Alaposan megforgatták az átigazolási rendszert is. Az ugyan meglehetősen valótlannak hat, hogy Messi a téli szünet alatt átigazolási kérelmet ad be a Barcához, de leszámítva ezeket az amúgy nem kis hibákat, jó lett. A tárgyalások több szakaszból állnak; ha a leigazolni kívánt játékos klubja acceptálja a felajánlott összeget, el lehet kezdeni magával a játékossal tárgyalni a fizetésről, gólonkénti bónuszról, stb. Ha a virtuális munkavállaló rábólint a feltételekre, máris nyélbe üthető a transzfer. Az átigazolás utolsó napján felpörögnek az események, az idő pedig lelassul: a rendszer óránként számol vissza, ha egy adott órában már nem kívánunk több lépést tenni bármilyen átigazolás ügyében, csak megnyomjuk a „tovább” gombot, és ugrottunk egy órát. Ha nem akarunk senkit leigazolni, eladni, vagy kölcsönadni, más klubok akkor is garantáltan zaklatni fognak az ajánlataikkal.

  Az ifiakadémia megújult, teljes utánpótlásrendszert építhetünk ki a világ minden táján – persze költségvetéstől is függően. A felderítő minden virtuális hónap elteltével küld egy jelentést arról, hogy kit tart érdemesnek az ifiakadémiára való felvételre.

   A játékerő-energia-forma tengely mellé egy új tényezőt is figyelembe kell venni a kezdő összeállításánál (is), mégpedig a morált. A játékosok morálja függ attól, hogy mennyit játszatjuk őket, illetve attól, hogy hogy megy nekik a játék.  A játékosok életre kelnek, ha valami nem tetszik nekik, annak rögtön hangot adnak. Vannak olyan játékosok, akik állandóan játszani akarnak, és ha egyszer nem kerülnek a kezdőbe, elégedetlenségüket fejezik ki, ilyen például Benzema.



A sérülések gyakoriabbak lettek, és ha beüt a krach, gyakran hónapokra nélkülöznünk kell a játékosunkat. Sokszor már szezon előtti edzéseken is megsérülhetnek a csapattagok.
  Nyilatkozhatunk a sajtónak, ha a szimulációt leállítjuk, és belépünk a sajtótájékoztató menübe. Motiválhatjuk a csapatunk valamely játékosát, vagy akár megfricskázhatjuk az ellenfelet.

   A szezon előtti barátságos mérkőzéseken az ellenfél személyét még mindig nem választhatjuk meg. Szezon közben a többi meccs eredményének szimulálása viszont sokkal élethűbb lett – volt is mit rajta javítani: az, hogy a Barca félévkor a spanyol bajnokság  5. helyén áll, nem túl valószínű. Picit merevebbek lettek a tabellák – értsd: az első pár csapat személye a bajnokság elején kívül nem nagyon változik – de ez így van jól, ahogy a valóságban.

  A bajnokság mód alapsémája hasonló, mint a karriermódé, leszámítva persze a felvázolt pluszfunkciókat.

Offline játékmódok osztályzat: 9/10                                            
Megújult a karriermód, és ennek mi, PC-sek, akik a FIFA 07 óta kis változtatásokkal ugyanazt a karriermódot nyomjuk, csak örülhetünk – és bízhatunk benne, hogy jövőre még jobb lesz.




Online játékmódok

A PC-s  verzió is megkapta idén az Ultimate Team módot, valamint ott találjuk kedvenc játékunk menüjében az egységes EA Sports Football Club névvel illetett kreációt, amely magában foglalja a „Support Your Club” programot, a kihívásokat, a ranglistákat.

   A Support Your Club rendszerben minden FIFA-felhasználó választhat egy, a szívéhez oly közel álló klubot, amelynek kontójára az illető tapasztalatpontjai (TP) felkerülnek. A virtuális liga tabelláján az számít, hogy egy szurkoló átlagosan hány TP-t termelt az adott klubnak. Ez esélyegyenlőséget biztosít a kisebb csapatoknak: így pont a populárisabb gárdáknak kell igyekezniük, ha az egy hetes szezon végén előkelő helyen szeretnék magukat látni.

Az első pár napon történt regisztrációk alapján a legtámogatottabb klubok:

1. Manchester United 241.167 támogató
2. FC Barcelona 144.709 támogató
3. Arsenal 131.305 támogató
4. Real Madrid 126.806 támogató
5. Liverpool 118.182 támogató

   A „kihívások” ablakban hetente átlagosan 2-3 kihívást találunk, amelyek a közelmúlt (esetleg közeljövő) valós meccsein alapulnak: a feladatunk általában hátrányos helyzetből való felállás döntetlen vagy győzelem formájában. A kihívás nehézségétől függően kapunk TP-t – átlagosan 600-800 ponttal gazdagszunk egy ilyen challenge teljesítéséért, amelyet csak egyszer írnak jóvá. Egy adott mennyiségű tapasztalatpont összegyűjtése után szintet léphetünk – így léphetünk akár feljebb azon a ranglistán, amelyen a barátainkkal vethetjük össze játékerőnket, szorgalmunkat. Utóbbi kifejezés azért került oda a mondat végére, mert nem csak a győzelemért jár TP, hanem a döntetlenért, sőt a vereségért is – a lényeg, hogy minél többet játsszunk: világos. Egy karrier, vagy egy bajnokság elindításáért is jár jutalom – igaz, jelképes értékű. A barátságos meccsek után szintén pontokat kapunk.

Online játékmódok osztályzat: 9/10                                            
A PC-n újoncnak számító Ultimate Team, és az EA Sports Football Club izgalmas elemek, amelyekkel jól el lehet ütni az időt.



Ratingek


   A csapatbesorolások összevisszasága talán nem is tűnik fel mindenkinek, habár furcsa dolgok nem kis számmal akadnak a rendszerben. A csapatok esetében a ratingek – legalábbis, ha velük játszunk – csak jelzésértékűek, a csapat igazi erejét a keret erőssége adja ebben az esetben. Ha viszont ellenük játszunk, ezek a képességek rögtön életbe lépnek. Készítettem egy táblázatot a 4,5-5 csillagos presztízsbesorolású csapatok FIFA-beli erősségéről. Az első feltűnő dolog az lehet, hogy rohamosan megnőtt az ilyen csapatok száma.  A végső rating a védekezés-középpálya-támadás adatok átlagaként jött ki. Lássuk!

  Csapat
 Támadás Középpálya  Védekezés  Rating Csillag
 1  FC Barcelona 87 85 85 85,7 5
 2  Real Madrid CF 84 84  83 83,7 5
 3  Chelsea 84 83 83 83,3 5
 4 Manchester United
84 80
83
82,3 5
 5  AC Milan
85
80
82
82,3
5
   Manchester City
84 82 81 82,3 5
 7  Internazionale 82
81
83
82
5
 8 Bayern München
83
83
79
81,7
5
 9 Arsenal
83
81
80
81,3
5
 10 Tottenham Hotspurs
81
83
78
80,7
5
 11 Juventus
80 81
79
80
4,5
 12 Liverpool FC
80
79
80
79,7
4,5
 13 Atletico Madrid
81
79
77
79
4,5
  Villareal FC
83
79
75
79
4,5
  Zenit Szentpétervár
79 78
80
79
4,5
  PSG
79
80
78
79
4,5
 17 FC Porto
79
79
78
78,7
4,5
  Olimpique Marseille
79
79
78
78,7
4,5
  Napoli 81
77
78
78,7
4,5
 20 Olimpique Lyon
80
78
77
78,7
4,5
  Borussia Dortmund
80
77
78
78,3
4,5
  SL Benfica
81
77
77
78,3
4,5
  LOSC Lille
80
78
77
78,3
4,5
 24 Sevilla
79
78
77
78
4,5
  Bayer Leverkusen
79
79
76
78
4,5
 26 Valencia CF
80
77
76
77,7
4,5
 27 AS Roma
78
78
76
77,3
4,5
  SS Lazio
77
78
77
77,3
4,5
  Málaga CF
78
77
77
77,3
4,5
  Fiorentina
78
77
77
77,3
4,5
 31 CSZKA Moszkva
79
75
74
76
4,5
 32 Fulham
79
75
74
76
4,5
  Sporting CP
75
76
76
75,7
4,5

Az, hogy a Chelsea miért erősebb, mint az őt az utóbbi években sorra legyőző és mostanában eredményesebb Manchester United; hogy a Milan, amely ugyan megnyerte a scudettót, de a BL-ben a Tottenham ellen elvérzett, vajh mi okból kapott azonos ratinget a két manchesteri csapattal; hogy a PSG mióta a legerősebb francia csapat; és hogy hogyan kapott helyett ebben a szűk elitben a Málaga, a Fiorentina, a Fulham, és a Sporting – csak pár érdekfeszítő kérdés a sok közül.

   A játékosok besorolása – ami azért már fontosabb – jobban sikerült, bár itt is vannak alul- és túlértékelések. A világ legjobbjává Lionel Messi avanzsált – ez már korábban megtörtént, idén ezt a FIFA-ban is megtalálhatjuk. Az argentin klasszis 94-es mutatóval rendelkezik; két csapattársa, Xavi és Iniesta neve mellett 92-es számot találunk, csakúgy, mint Cristiano Ronaldonál.

   Nem tudom, hogy a készítők csapatában van-e Napoli-szurkoló, mindenesetre alaposan sikerült túllőniük a célon: Edinson Cavani, Ezequiel Lavezzi és Marek Hamsík kiváló futballisták, hovatovább világklasszisok, a 87-es, 86-os, illetve 86-os játékerőt mégis túlzásnak tartom esetükben. A legjobb középhátvédek, mint Piqué, Thiago Silva, Pepe, alulértékeltek lettek, főleg, ha azt nézzük, mekkora ratinget kaptak a fönt említett Napoli-játékosok. Továbbá alulértékelt Torres, Özil, Van Persie, Pato, Pedro, Mata, Kaká, Benzema, Higuain, Cassano, Busquets, Ivanovic, Wilshere, és még hosszan folytathatnám a sort, de nem akarom untatni kedves olvasóimat, így nem teszem.

Csapatok ratingjei: 6/10                                                
Teljes összevisszaság, de szerencsénkre ez nem nyomja rá komolyabban a bélyegét a játékra. A kisebb rating-különbségek nem érzékelhetők a játékban.

Játékosok ratingjei: 7/10                                                 
Jobb, mint tavaly, de rengeteg alul-, és túlértékelt játékos van. A karaktereket legalább jól megcsinálták.

Ratingek átlagosztályzat: 6,5/10

Audiovizuális elemek


   A szurkolói hangok szenzációsak lettek. Az ultrák kórusa változatosabb, élvezetesebb, ráadásul magunk is szerkeszthetjük. Azért fontos ezt kihangsúlyozni, mert ezek azok a dolgok, amiktől egy igazi meccsen érezhetjük magunkat.

   A másik a kommentár, amely sajnos az idei játékban talán a leggyengébb láncszem. A szokásos csapat maradt, Faragó Richárd és Hajdú István (aki Bé); ami viszont baj, hogy a mondatok is maradtak. Pár helyen javítottak, és a bírókat is jellemzik, valamint a fontosabb csapatok (majdnem) minden játékosának nevét is hallhatjuk. Sajnos csak majdnem, rengeteg játékos neve még mindig nem szerepel a háttérdumában. Az angol kommentár ellenben nagyon jó lett, a meccsek elején mindkét csapat nevét mondja a szpíker, és további extrák is megtalálhatók benne. Lengyelül,csehül, és oroszul ugyan nem beszél az átlagmagyar, de ha valaki egyedi futballélményt szeretne, bátran ajánlom neki, hogy ezekből a nyelvekből válasszon a kommentár nyelvének kiválasztásakor.

   A zenékben idén sem csalódtunk, a FIFA Tracklist változatos, színes, igényes, és nem utolsósorban remekül illik a FIFA miliőjéhez. Néhány szám egy kicsit minimalista, de a játék környezetébe kitűnően illeszkednek. Az egyetlen gond velük, hogy hamar meg lehet őket unni, ez nem az EA hibája – a játék jellegéből adódik a mennyiségi korlátozás, bár a 39 dalt így sem nevezhetnénk kevésnek.

Szurkolói hangok: 10/10                                                  
Mintha egy német bajnoki rangadóba csöppennénk: szenvedélyes szurkolói himnuszok, fülsiketítő füttykoncertek.

Kommentár: 5/10                                                
Talán az egyetlen fontosabb elem, amit nagyon komolyan le kell, hogy pontozzak. Az első hét után meguntam, és átkapcsoltam angolra. Bekerült pár vicces mondtat, de mikor Hajdú B. István egy percen belül harmadszor mondja el, hogy „határozott labdaszerzés Real Madrid-módra”, akkor az ember zsebében kinyílik a bicska.

Zenék: 10/10                                                      
A FIFA-ba rossz zenét még nem tettek be – lehet vele vitatkozni, de évről évre elégedetten konstatálhatjuk, hogy ez bizony így van.

Audiovizuális elemek átlagosztályzat: 8,3/10

Összegzés


   Van még pár apróság, ami teljessé tenné az amúgy is frenetikus játékélményt adó FIFA-t. Az egyik ilyen az intróban (is) mutatandó vezetőedzők lennének, valamint játék közben sem ártana pár mutogató, a kigurult labdát pár dekázás után visszaadó, öltönyös (esetenként melegítős) egyén a partvonal mellé a technikai zónába. Csakúgy, mint a második félidőben az oldalvonal mentén melegítő cserék, vagy táblákat emelgető negyedik játékvezetők.

   Mondandómat kiegészítendő beszúrnék ide egy vicces megközelítést a FIFA jövőjéről, ahogyan azt a YouTube-felhasználók látják:

FIFA 12: légy játékvezető

FIFA 13: légy partjelző

FIFA 14: légy szurkoló

FIFA 15: legyél Jimmy Jump

FIFA 16: legyél a labda

FIFA 17: legyél a fű

FIFA 18: legyél a kapufa

FIFA 19: legyél Maradona nyakkendője

FIFA 20: legyél mixer egy pubban

FIFA 21: légy az operatőr

FIFA 22: légy kommentátor

FIFA 23: légy felhő (légy eső és hó is)

FIFA 24: légy Messi Blackberry-je

FIFA 25: légy Sergio Ramos haja

FIFA 26: légy a globális felmelegedés (extra: légy földrengés, tornádó, vagy cunami)

Végül következzen még pár kép, amelyek bemutatják, hogy is néz ki az új FIFA menürendszere.  







 Nem lehetünk elégedetlenek: ez a játék ideális társ lehet magányos téli estéken, unalmas bulikon, álmos szombat délutánokon. Remélem, hogy hosszúra nyúlt eszmefuttatásom minőségéhez, tartalmához hűen mutatja be ezt a remek játékot, és sokakat rábírtam arra, hogy megvegyék a      FIFA 12-t. Ezekkel a mondatokkal zárom soraimat. Jó játékot!
  « vissza a tesztekhez  

Értékelés

Az értékeléshez be kell jelentkezned. Ha még nincs azonosítód, regisztrálj!

  Hozzászólások  

tpendanttiffany

2015-06-30 21:35:35 [#8]

értékelés: 93/100

sinkacsaba99

2012-07-17 18:04:45 [#7]

én mevettem és tetszett, és már most összegyűjtöttem 15.000 Ft-t a FIFA 13-ra

értékelés: 96/100

BalotelliGomez

2012-07-03 17:32:38 [#6]

Nagyob jó kis játék :)

értékelés: 100/100

palika005

2012-05-17 21:43:50 [#5]

sziasztok! azt szeretném kérdezni,hogy milyen programok kellenek ahhoz,hogy fusson a gépemen a fifa12???

értékelés: 93/100

janos1020

2012-04-20 14:59:31 [#4]

értékelés: 80/100

hajbel

2011-12-17 16:25:37 [#3]

T.o.M.i!

Vissza lehet állítani a védekezést hagyományosra, az már más kérdés, hogy nem ér semmit, mert annyira csal az ellenfél, hogy amint közelebb érsz hozzá, a gombnyomásod pillanatában elhúzza a labdát az optimális irányba. Teljesen használhatatlan és irreális az új védekezés! Aki játszott már focit, az tudja, hogy másodpercek töredéke alatt kell reagálnia egy védőnek, itt meg különböző kombinációban nyomkodj 3-4 gombot, hogy elvedd a labdát. Persze annak sincs semmi értelme egy Barca ellen, mert a gombnyomásodra húzza el az ellenfél a labdát.

értékelés: 80/100

T.o.M.i

2011-12-13 19:46:34 [#2]

szerintem meg pont, hogy a játékmenetet tették tönkre ezzel a védekezéssel, a legutolsó kiscsapat is félórák forgolódik a labdával, ha valaki eddig nem szerette a fifát, nem most fogja megszeretni, az tuti, nagyon szép menedzser mód nagyon tuti, jól is néz ki és tök jó is, de ez a védekezés engem nagyon kiidegel....

értékelés: 55/100

smalllp76

2011-11-22 11:11:25 [#1]

értékelés: 63/100

Adatlap

Fifa 12

megjelenés:

2011. szeptember 30.

fejlesztő:

EA Sports Vancouver Studio

kiadó:

Elenctronic Arts

Web Fórum Teszt
Galéria Demó

Értékelés



93
86
80
83
91

A 10 legfrissebb teszt

Támogassatok minket!

    

A hónap legnépszerűbb tesztjei

Közösségi média

@Fifahungary követése

Instagram

@Fifahungary követése

Kövess minket Twitteren is!

#FIFAHungaryVideo

Iratkozz fel YouTube csatornánkra!

Friss hírek